آلومینا (اکسید آلومینیوم)

آلومینا (اکسید آلومینیوم)

557 397 apa

آلومينا به عنوان يكي از مهمترين اكسيدهاي سراميكي مي­باشد كه كاربردهاي فراواني در صنايع و مواد مهندسي دارد. كاربرد آلومينا در اكثر موارد به علت خواص بالاي خوردگي و اكسيد شوندگي آن در دماهاي بالا مي­باشد.
وجود ناخالصي­ها اغلب باعث كاهش عمر محصولات و كاهش مقاومت خوردگي آنها مي­شود.
ویژگی­هایی کلیدی آلومینا که موجب شده است تا بتوان از آن در کاربردهای گوناگون استفاده شود عبارتند از:
استحکام فشاری بالا، سختی بالا، مقاومت به سایش بالا، مقاومت شیمیایی بالا، رسانایی گرمایی بالا، مقاومت در برابر شوک حرارتی، دیرگدازی بالا، مقاومت دی الکتریک بالا، مقاومت الکتریکی بالا حتی در دماهای بالا
از لحاظ تجاری گریدهای مختلفی از آلومینا وجود دارد که هر تولید­کننده­ی شاغل در بخش سرامیک با توجه به نیازهایی که از آلومینا دارد، یکی یا چند گرید آن را استفاد می­کند. از آلومینای متالورژیکی در تولید فلز آلومینیوم استفاده می­شود.
اگر آلومینیوم هیدروکسید در دمای بالاتر از 1100 درجه سانتیگراد حرارت داده شود، آلومینای کلسینه تولید می­گردد. از آلومینای کلسینه شده در گستره ی وسیعی از کاربردهای دیرگداز و محصولات سرامیکی استفاده می شود. ناخالصی اصلی موجود در این نوع آلومینا، اکسید سدیم است.
آلومینای راکتیو معمولا درباره آلومینای با خلوص نسبتا بالا و اندازه­ی کریستالی کوچک بکار برده می­شود. بنابر تعریف دیگری، آلومینای راکتیو آلومینایی است که بتواند بدنه­ای را تشکیل بدهد که دانسیته­ی پس از پخت آن بالا و در دمای پخت نسبتا پایین (حدود 1550-1650 درجه سانتیگراد) داشته باشد. این نوع آلومینا معمولا پس از پروسه­ی خردایش و آسیاب کردن آلومینای کلسینه شده بدست می­آید. البته کلسیناسیون این نوع آلومینا در دماهای بالاتر (1600درجه سانتیگراد و یا بالاتر) اتفاق می­افتد. درصد اکسید سدیم موجود در این نوع آلومینا به دقت کنترل می­شود و سعی می­شود تا حد ممکن کم باشد.
این نوع آلومینا در جاهایی استفاده می­شود که ما نیازمند: استحکام استثنایی، مقاومت به سایش، مقاومت دمایی و پایداری شیمیایی هستیم. در واقع در جاهایی که رفتار مکانیکی بدنه­ی تولیدی در دمای بالا برای ما اهمیت دارد از این نوع آلومینا استفاده می­کنیم. از این نوع آلومینا در کامپوزیت­ها و دیرگدازها و… استفاده می­شود.
آلومینای تابولار، α-آلومینای است که زینتر شده یا تبلور مجدد یافته است. و به خاطر این تابولار نامیده می­شود که مرفولوژی آن شامل کریستال­های بزرگ، پهن و ورقه­ای شکل از کوراندوم است. این نوع آلومینا به­وسیله­ی رسوب دادن، اکسترود کردن و یا پرس کردن آلومینای کلسینه شده و سپس حرارت دادن در دمای زیر نقطه­ی ذوب (1850-1700 درجه سانتیگراد) آلومینا در کوره­ای محوری تولید می­شود. می­توان در برخی کاربردها مانند بستر کاتالیزوری از آن استفاده نمود. به خاطر اینکه این مواد زینتر می­شوند، در نتیجه تخلخل آنها پایین است. همچنین این نوع آلومینا داری پایداری شیمیایی خوب، دیرگدازی بالا است. با توجه به ویژگی­های آن از آن در تولید انواع دیرگداز استفاده می­شود. در واقع مهمترین کاربرد این نوع آلومینا در ساخت دیرگدازهای ریختنی و شکل­دار است. این نوع آلومینا به افزایش استحکام بدنه کمک می­کند. دلیل دیگر استفاده از این نوع آلومینا اندازه­های مختلف ذرات آن است. علاوه بر کاربرد­های بیان شده از آلومینای تابولار برای ساخت کامپوزیت­های کربن –آلومینا استفاده می­شود. این نوع کامپوزیت­ها در ساخت دریچه­های کشوئی تخلیه­ی تاندیش کاربرد دارند.
فیوزد آلومینا در کوره­ی قوس الکتریکی تولید می­شود. آلومینای فیوزد دارای دانسیته ی بالا، تخلخل پایین، نفوذپذیری پایین و دیرگدازی بالاست. به خاطر این خواص از این نوع آلومینا در تولید ساینده­ها و دیرگدازها استفاده می­شود.
آلومینای متخلخل دارای تخلخل زیادی است. تخلخل­های این نوع آلومینا از نوع بسته است. این نوع آلومینا دارای دانسیته­ی پایینی است و به خاطر خاصیت سبکی و عایق بودن در ساخت بدنه­ های عایق مانند جرم­های ریختنی عایق استفاده می­شوند. این نوع آلومینا به­وسیله­ی دمش هوا به داخل کوره­ی قوس الکتریکی تولید می­شود.
آلومینای کلسینه شده در دمای پایین را آلومینای اکتیو می­گویند. به خاطر دمای پایین کلسیناسیون درصد فازهای غیر α در آن زیاد است. به خاطر بالا بودن فعالیت شیمیایی فازهای غیر α در آلومینا، این نوع آلومینا فعالیت شیمیایی بالایی دارد و از این رو از آن در ساخت کاتالیزورها و پایه کاتالیزور استفاده می­شود.

APA Ceram

گروه بازرگانی APA پیشگام در واردات و عرضه انواع آلومینا در دانه بندی و درجه خلوص مد نظر واحدهای صنعتی همراه با مشاوره در انتخاب ماده اولیه و خدمات فنی مهندسی می­باشد.